keskiviikko 20. heinäkuuta 2016

Ma 18.7. - Tanhuturistit Manhattanilla

Maanantaiaamu valkeni monelle Kirjavalle ja Kimuranttilaiselle jo kukonlaulun aikaan. Osalla rytmi kääntyi Amerikan malliin helpommin, toisilla hieman vaikeammin. Kaikki olivat kuitenkin innokkaina viimeistään klo 7 aamupalalla nauttimassa bageleista, vohveleista, jogurtista, muroista, pekonista ja munakokkelista. Tätä maittavaa jenkkityylistä aamiaista nautimmekin seuraavat kaksi aamua.

Aamupalan jälkeen huone 203 (eli myö) kävimme tutustumassa yhdeksännen kerroksen poikien huoneen näköaloihin. Hieman oli eroa seitsämän kerroksen välillä. Poikien huoneen ikkunasta siinti Manhattan pilvenpiirtäjineen, kun taas meidän ikkunasta voi tuijottaa kaupan seinää. Yritimme poikien kanssa vaihtokauppaa, mutta he eivät ainakaan vielä ole suostuneet.

Pikaisen palaverin jälkeen lähdimme porukalla tutustumaan kaupunkiin paremmin. Ensimmäisenä tehtävänä oli hankkia metrokortit, mistä selvisimme kunnialla.  Metrolla suhautimme Cortlandt St:n asemalle, joka sijaitsi Ground Zeron lähellä. Suuntasimme One World Observatoryyn, joka sijaitsee siis One World Trade Centerissä. Matka pilvenpiirtäjän huipulle taitettiin hissillä, ja sadanteen kerrokseen nouseminen kesti vain minuutin. Huipulla avautuivat henkeäsalpaavat maisemat, jotka saivat osan meistäkin valuttamaan muutaman kyyneleen. Valokuvasimme kovasti älypuhelimien muistia säästämättä.

Kun kaikki olivat saaneet sata maisemakuvaa ja yhtä monta kaverikuvaa ja selfietä ja yhteiskuvatkin oli otettu, laskeuduimme alas torneista ja siirryimme tarkastelemaan lähemmin WTC-tornien tilalle rakennettuja muistomerkkejä ” Reflecting absence”. Tämä kokemus oli vaikuttava. Muistomerkkeihin oli kirjattu jokaisen 9/11 -iskuissa menehtyneen nimi, ja joidenkin nimien kohdalle oli tuotu yksittäinen valkoinen ruusu.  Tiedusteltaessamme miksi kukkia on siellä täällä, saimme vastaukseksi, että tänään olisi kyseisen henkilön syntymäpäivä.

Aamupäivä jatkui seuraavaksi tutustumalla viereiseen Century 21 –tavarataloon, jossa myytiin merkkivaatteita ja -asusteita roimalla alennuksella. Tehokasta shoppailuaikaa annettiin tunnin verran. Osa teki siinä ajassa löytöjä ja toiset puolestaan keskittyivät kahviloiden ja pikaruokaloiden antimiin.

Tämä olikin pientä esimakua ennen siirtymistämme ikoniselle Times Squarelle. Valo –ja videokuvaa otettiin taas sydämemme kyllyydestä ennen kuin siirryimme syömään –  Kimurantti Hard Rock Cafén patojen äärelle ja Kirjavat kunnon purilaisille. Times Square valotauluineen, kauppoineen ja ihmisineen sai meidät huokailemaan.

Syömisen jälkeen aloitettiin vimmattu musikaalilippujen metsästys. Olimme jo ennen reissua tehneet päätöksen, että haluamme mennä katsomaan Broadway-musikaaleja, mikäli saamme kohtuuhintaisia lippuja tänne saavuttuamme. Kävimme yhteensä viidessä teatterissa tekemässä hintavertailuja, jonka jälkeen jokainen teki ratkaisunsa. Voimme paljastaa, että tiistai-iltana porukkamme jakautuu kolmeen ryhmään ja menemme katsomaan musikaaleja Finding Neverland, Chicago ja Les Miserables! Hienoa, että tämä saatiin järjestymään :)

Päivä oli ollut shoppailuun saakka hyvin lämmin ja hiostava, mutta lippujen oston jälkeen säätila muuttui hetkellisesti rankkasateeksi. Times Squarella shoppailtiin tämän vuoksi hieman pidempään, sillä samalla pidettiin myös sateensuojaa.

Sateen jo hiljalleen lakatessa siirryimme metrolla Chelsea Marketille. Kävimme katsomassa marketin lävitse, mutta päädyimme sitä vastapäätä sijaitsevaan Starbucksiin. Jussin mielestä ”hötöntötterö-kahvit” juotuamme lähdimme kävelemään keskellä Manhattania sijaitsevaan High Line –puistoon, joka on rakennettu selkeästi maanpinnan yläpuolella sijainneen vanhan rautatien päälle. High Linella oli täysin erilainen tunnelma verrattuna hektiseen Time Squareen. Puisto oli täynnä erilaisia kasveja ja puita, siellä oli hiljainen ja rauhallinen tunnelma, ja se tarjosi uudenlaisen perspektiivin kaupungin kokemiselle ja näkemiselle.

Chelsea Marketin valoloistoa

High Line

Päivän taittuessa illaksi jatkoimme metrolla kohti Manhattanin eteläkärkeä. Päivän viimeinen etappimme suuntasi sieltä Staten Islandia kohti menevälle lautalle. Lyhyen kävelymatkan aikana ohitimme Absolutely Fabulous-elokuvan ensi-iltanäytöksen ja näimme punaisella matolla itse päätähti Joanna Lumleyn, sekä joukon faneja, paparazzeja, kameramiehiä ja drag queenejä!

Staten Island ei varsinaisesti ollut lauttamatkamme pääkohde vaan matkan varrella sijaitseva Vapaudenpatsas. Lauttamatka kesti noin puoli tuntia ja pääsimme kuvaamaan maamerkkiä mennessä ilta-auringon laskiessa. Pysähdyksemme saarella oli lyhyt, jonka aikana aurinko oli kokonaan laskenut ja Manhattanin valot olivat syttyneet. Takaisin päin tultaessa ihastelimme häkellyttävän upeaa maisemaa, sekä huikeita salamia, jotka horisontissa riehuva ukkosrintama räiski taivaalle.  Lautalta suuntasimmekin suoraan metrolle, metrolta hotelliin, ja suihkun kautta sänkyyn. Nahkeus oli huipussaan päivän hikoilun jälkeen!

Päivä oli antoisa ja tapahtumarikas, ja aikaerorasituksesta huolimatta porukka jaksoi hyvin marhata pitkin New York Cityn katuja iltamyöhälle asti. Sitten olikin syytä pistää pää tyynyyn ja kerätä voimia tiistaita varten, sillä sama hulvaton turistimeininki jatkuu silloinkin :)